Making cities better places to live

How can we better prepare and meet the customer expectations of the future, embrace the megatrends of urbanization and technological disruption, and truly make cities better places to live? What should we take into consideration on our journey towards our mission to improve the Flow of urban life in and between buildings? What does the world look like in 2030 and what is KONE’s role in ”best case scenario”? What/who could be the Uber or Netflix to disrupt our industry? 

What should KONE do internally going forward, who should we partner with, how do we ensure we still exist in the new digital, urban world? 

KONE is a global leader in the elevator and escalator industry. Our mission is to improve the flow of urban life. We understand People Flow in and between buildings, and we aim to make people’s journeys safe, convenient and reliable.

This case in English!

Innovate the future Bronto platform

Bronto Skylift manufactures big truck mounted hydraulic platforms for many kind of professionals working at heights. At the moment, Bronto Skylift’s hydraulic platforms are used in fire and rescue missions as well as in the building and maintenance of eg. wind turbines, buildings, power lines and antennas.

Innovate new future purposes and industries to use Bronto’s hydraulic platforms. What elevated work is currently done, or will be done in the future, that could be done in faster, better or safer way with Bronto’s platforms or the accessories that can be integrated into them? What kind of new customers or customer groups will the platforms have in the future, which we haven’t yet noticed? What kind of a message, future channels or tools can be used to reach these new target groups?

Bronto Skylift is a global market leader in truck mounted, hydraulic aerial platforms. We design, manufacture, sell and service appliances for rescue and firefighting, as well as for construction work. Our product range includes approximately 50 models between with a range of 17 to 112 meters working height. Our headquarters and production plants are situated in Finland. We also have subsidiaries in Germany, Sweden, Switzerland and the USA. The company is a part of Japan-based Morita Holdings Corporatio 

This case in English!

Tulevaisuuden tapahtuma 

Tapahtuma on vahva media. Ihmisten kohtaaminen hallitussa ympäristössä on tuloksellinen markkinoinnin ja viestinnän väline. Minkälainen tulevaisuuden tapahtuma on? Miten virtuaalisista ympäristöistä rakennetaan yhteisöllisiä kokemuksia? Palaako kohtaaminen perusasioiden äärelle? Mikä on tapahtumateknologian rooli tulevaisuudessa? Miten tapahtuma mediana risteytyy tulevaisuudessa muiden medioiden kanssa?  

Luokaa konsepti valmiista tapahtumasta vuonna 2022, joka sisältää tutkielman tulevaisuuden tapahtumasta yleisesti ja investointiehdotuksen tulevaisuuden välineistä.  

Bright on Pohjoismaiden johtava tapahtumatekniikan asiantuntija. Yrityksen ydinosaamista ovat tapahtumien visuaalinen suunnittelu, tekninen tuotanto, toteutus ja ratkaisut, laitevuokraus, kiinteät asennukset, laitteiden maahantuonti ja myynti.  Bright työllistää vakituisesti yli 500 asiantuntijaa. Yrityksen liikevaihto 2018 tulee olemaan noin 100 miljoonaa euroa. 

Toimeksiantoa ratkotaan suomeksi!

Innovoi ruokakurssikonsepti

Ruoka on iso osa identiteettiämme: Toisille pelkkä raaka-aine kehon muokkauksessa, toisille ensisijaisesti eettinen kysymys. Oli tavoite mikä tahansa, sen saavuttaminen olisi helpompaa kun ruoka olisi myös maukasta ja vaihtelevaa. Mielestämme innostavan ja terveellisen ruoanvalmistuksen kurssien tulisi olla osa työntekijöille tarjottavaa hyvinvointi-palvelua, Personal Trainingia ja ennalta ehkäisevää työterveyshuoltoa. Liikuntaseteli-malli on kopioitu jo henkisen hyvinvoinnin kulttuuriseteliksi. Miksi ei siis ruokakurssi-seteleitä? Mitä puolia eri toimijoiden näkökulmasta tulisi huomioida?  Millaiset kurssit ovat eettisesti hyväksyttäviä? Entä terveydenhuollon näkökulmasta? Miten tuote kaupallistettaisiin? Miten tuote skaalattaisiin nykyteknologian avulla?

Tilaisuus Villa Sofia Oy

Olemme keski-ikäinen, keski-ikäisten omistama ja pyörittämä yritys, joka kuvittelee olevansa ikinuori: Nuoruuden innolla uudistuva ja kokeileva yritys, jonka viimeisin start up, tourguidefox.com, voitti Business Finlandin matkailun digi-innovaatio -kilpailun aiemmin tänä vuonna. Meillä ideoidaan, kokeillaan ja kehitetään koko ajan. Nyt haluamme uudistaa myös perustuotettamme, luotettavaa lypsylehmäämme, kokkauskurssejamme. Hiihtelemme innolla parikymppisten pipopäiden joukossa kunhan unohdetaan säkkituolit. Niistä ei täti-ihmisen polvilla enää nousta.

Toimeksiantoa ratkotaan suomeksi!

Workspace concept 2030

The office environment of today is in a middle of a fundamental transition. Our challenge is to vision what does the future office looks like. Chip-powered entrance 24/7 to any dedicated building with 8G-wifi connection? Is ping-pong table still necessity or would we rather want capsules for overnight staying at the office? What services/facilities do we need from a workspace environment or do companies need a dedicated workspace in the first place?

What does a workspace mean in 2030? Do we need opening hours or will we access any building via universal keycard 24/7? What facilities/services the space should provide for freelancers, teams and companies? We have come from renting floors to renting chairs, but what happens after coworking? Also, include your ideal dream-come-true work environment.

MOW is a coworking operator, with strong vision: to be the platform for more innovative and happier living. While we offer flexible memberships and workspace solutions to companies, teams and individuals, we are also a strong community of professionals, platform for piloting new initiatives in business and society.

This case in English!

Helping people towards more sustainable shopping with date-based services 

As the world’s most sustainable retailer, we want to support customers’ everyday life towards a more sustainable and healthier way.  With the data we would like to create new services that could support our customers in making more sustainable and healthier choices when shopping for groceries. Could we help our loyal customers’ everyday grocery shopping by providing them new data-based services which make their in-store and digital experience more sustainable, healthy, easy, fun and seamless or something else?

Kesko on suomalainen kahdeksassa maassa toimiva kaupan alan palveluyritys. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, joka on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 42 000 henkeä. 

This case in English!

Tarvikkeen sijaintitieto 20 sekunnissa 

Leikkaussaliin tuodaan kolarissa pahoin loukkaantunut potilas. Kirurgi tarvitsee nopeasti poikkeuksellisen tarvikkeen. Hoitaja poistuu ripeästi leikkaussalista. Leikkausosastolla on 14 eri varastotilaa. Hoitaja muistelee missä varastohuoneessa on tarvikkeen nähnyt. Ensimmäisessä varastohuoneessa on onneksi osastolla pitkään työskennellyt hoitaja, joka kertoo, missä tarvike on. Hoitaja noutaa tarvikkeen ja palaa saliin. Potilaan tila saadaan vakautettua.  

Hoitohenkilöstön työaikaa kuluu tarvikkeiden etsimiseen. Aikaa kuluu, kun kyse on harvoin tarvittavasta tarvikkeesta tai tarviketta tarvitaan poikkeuksellisen paljon eikä osaston hyllyssä oleva määrä riitä. Osastolla on useita tuhansia erilaisia tarvikkeita.  

Miten autamme hoitajia, jotta he saavat tarvikkeen sijaintitiedon 20 sekunnissa? 

Tuomi Logistiikka toimii omistajiensa Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin yhteishankinta- ja sidosyksikkönä. Yritys tarjoaa hankinta-, materiaali-, kuljetus- sekä henkilöliikennepalveluita.

Toimeksiantoa ratkotaan suomeksi!

Uudenlainen elämys 

Miten some ja fyysisesti koettava elämys kohtaavat Särkänniemessä? Särkänniemi rakentaa uuden teema-alueen, jonka pääkohderyhmänä ovat teinit ja nuoriso. Teeman elementtejä ovat mm. musiikki, media, ”urbaani leikkikenttä teineille”, biletys, julkkikset, some, ”suuren maailman meininki” jne. Suunnitelkaa alueelle attraktio tai kokemus, jossa yhdistyvät some, digitaalisuus ja fyysisesti koettavat elämykset kohderyhmää puhuttelevalla tavalla. Attraktion tulee mahtua merikonttia (ns. yleiskontti 20’ tai 40’) vastaavaan tilaan ja sen tulee koostua suurimmaksi osaksi valmiista komponenteista (ei vaadi varsinaista koodaamista, uuden sovelluksen kehittämistä tms.). Attraktion tulee olla sellainen, että sen pystyy paikan päällä kokemaan vähintään n. 100 henkilöä tunnissa (teoreettinen kapasiteetti). 

Särkänniemi koostuu viidestä elämyskohteesta, jotka ovat huvipuisto, akvaario, planetaario, Näsinneulan näkötorni sekä Koiramäki. Alueella sijaitsee myös useita kioskeja ja ravintoloita, mm. Ravintola Näsinneula. Tampereen Särkänniemi Oy on vuonna 1966 perustettu Tampereen kaupungin omistama matkailuyhtiö. Lisäksi alueella sijaitsevat vuonna 2016 avattu SuperPark Särkänniemi sekä Tampereen kaupungin hallinnoima Sara Hildénin taidemuseo. Särkänniemestä on muodostunut Suomen suurin ja monipuolisin vapaa-ajankeskus. 

Toimeksiantoa ratkotaan suomeksi!

Tulevaisuuden työnhaku

Internet on mullistanut työnhaun.  Yhä harvempi lukee työpaikkailmoituksia säännöllisesti, ja osa nuorista työntekijöistä on ehtinyt olla useissa työpaikoissa ilman, että on tehnyt muodollista hakemusta yhteenkään. Tieto leviää sosiaalisen median, kaveri- ja kumppaniverkoston kautta. Työnantajilla ei ole aikaa läpi viedä rekrytointiprosessia perinteiseen tapaan eli yhä harvempi paikka tulee julkiseen hakuun avoimeksi. Monien eri arvioiden mukaan epäsäännöllinen työ tulee lisääntymään lähivuosina dramaattisesti.  Tämäkin pakottaa eri alojen ammattilaiset olemaan näkyvämpiä ja aktiivisempia oman pätevyytensä esiintuomisessa. Tärkeätä on pitää omasta ammatillisesta läsnäolosta huolta ja ymmärtää oma persoonallisuus ja luontaiset taipumukset. Kaikki työnhakupalvelut pyörivät jonkinlaisen hakualgoritmin ympärillä, ja jos profiili on laiskasti tai huolimattomasti täytetty, profiili ei näy työnantajien ja rekrytoijien hauissa. 

Smile on vuonna 2002 perustettu valtakunnallinen henkilöstöpalveluyritys. Mahdollistamme työntekijöillemme työskentelyn oman elämäntilanteen mukaan joustavasti, ja tarjoamme ihmisläheistä palvelua aina työnhausta alkaen. Asiakkaillemme tarjoamme kattavat henkilöstövuokrausja henkilöstöpalvelut ammattiylpeydellä ja yrittäjähenkisesti. Hoidamme sekä yksittäiset että laajemmat rekrytointitoimeksiannot. Toimimme usealla eri toimialalla ja tarjoamme niin työntekijöillemme kuin asiakkaillemme toimialakohtaiset ja asiantuntevat palvelut. 

Toimeksiantoa ratkotaan suomeksi!

Yrityspuisto Sykkeen kohtauspaikan ja yhteisöllisyyden konseptoiminen 

Luokaa ehdotus yrityspuiston vetovoimaisesta ja viihtyisästä kohtaamispaikasta sekä siellä tapahtuvasta, yritykset mukaan tempaavasta, toiminnasta. Kohtaamispaikan tavoitteena on tuoda yhteen yrityspuiston nykyiset ja uudet yritykset sekä kaupungin yritysverkostot ja yhteistyökumppanit laajemminkin. Kohtaamispaikka voi olla fyysinen tila, joka suunnitellaan yrityspuiston vapaisiin toimitiloihin tai vaihtoehtoisesti virtuaalinen kohtaamispaikka hyödyntäen jo saatavilla olevia sähköisiä palveluita. 

Yrityspuisto Syke on Sastamalassa toimiva yritysalue, jossa toimii lukuisia teollisuus- ja palveluyrityksiä työllistäen yli 200 henkilöä. Yrityspuistoa ollaan parhaillaan laajentamassa, ja yrityspuistolle luodaan moderni toimintamalli, jonka vahvuuksia ovat aktiiviset yritysverkostot, yhteistyö ja kattavat tukipalvelut. 

Toimeksiantoa ratkotaan suomeksi!

Vuorovaikutuksen ytimessä

Mikä saa opiskelijan kiinnostumaan omasta korkeakoulustaan ja sen asioista? Mikä saa osallistumaan? Miten kolmesta korkeakoulusta tulee yksi? Miten tehdään uudesta korkeakouluyhteisöstä todellinen yhteisö?

Tampereen korkeakouluyhteisö aloittaa toimintansa 1.1.2019 40000 ihmisen voimin. Joukkoon mahtuu useiden eri alojen ihmisiä kolmella eri kampuksella. Potentiaali yhteistyölle on valtava, mutta useimmat eivät tunne toisiaan.

Tehtävänä on tuottaa toteutettavissa oleva malli siitä, kuinka yksilöistä syntyy vuorovaikuttava yhteisö. Kuvatkaa monitahoisesti, mutta käytännöllisesti kuinka ja millä keinoin yksilöllisyydestä muodostuu me. Vuorovaikutuksen ja yhteisön lisäksi tehtävässä avainsanoina ovat innostus, uskallus ja kokeilu.

 

Mikä on SCIL?

Smart Campus Innovation Labissä (SCIL) opiskelijat ovat asiantuntijoita, jotka työskentelevät monialaisissa projektitiimeissä muiden asiantuntijoiden kanssa Tampereen korkeakouluyhteisöä kehittäen.

Toimeksiantoa ratkotaan suomeksi!